Maatschappijleer
Ik ben getagd. Door Myora. En nou moet ik bekennen dat ik een leek op het gebied ben van blogdingen zoals taggen en andersoortige infecties. Maar volgensmij is het gewoon de bedoeling dat ik een aantal vragen beantwoord =). Dus, hier komen ze!
Vier baantjes die je in je leven hebt gehad:
- Enquêtes intypen bij het CBS. Haha dat was zoo saai..
- Oppassen
- Bijles geven
- De vierde.. nee tsja.. die heb ik niet.. Telt ehh helpen bij het feest van de tante van Pauline ook? :lol:
Vier films die je niet vaak genoeg kunt zien:
Ok ik pas.. Breng me eens op ideeën? Meestal vind ik een film veel minder leuk als ik hem voor de 2e keer zie. Dus deze vraag gaat voor mij niet op (A).
Vier plaatsen waar je hebt gewoond:
- Leiderdorp
- Voorburg
- Luxemburg (Mersch)
- Voorburg
(In chronologische volgorde!)
Vier tv-programma's waar je graag naar kijkt:
- Friends
- Sex and the city
- Desperate housewives
- Het nieuws
(oke ik wéét dat de meeste van bovenstaande programma's afgelopen zijn.. Maar BOEIEND =P)
Vier landen waar je op vakantie ging:
- VS (Temecula! =D)
- Frankrijk (vaak)
- Aruba & Curacao (lang geleden, maar oke het was wel supahtoll)
- Zwitserland (daar gingen we héél vaak heen vroeger)
Vier websites die je dagelijks bezoekt:
ahh kom op, mogen het er meer dan 4 zijn? Vast wel =)
- www.heeftgelijk.nl/yoor
- www.jeeeps.blogspot.com
- www.mensen.nl
- www.cornersoul.tk
- www.gmail.com
- www.venneblog.be (tsja, het spijt me..)
Dat was het merendeel wel geloofik
Vier dingen die je graag eet:
- Pannenkoeken (hoe kan het ook anders)
- Patat (wederom hoe kan het ook anders)
- Pizza (...)
- Lasagna
Vier plaatsen waar je liever bent dan nu:
- Op een tropisch eiland (hoe kan het ook anders..)
- Alvast in Denemarken (joh, dáár heb ik zin in!)
- Ergens waar je lekker kan zeilen
- Hier heb ik het ook wel naar m'n zin (hmm ik speel vals)
Vier loggers die je gaat taggen:
Ja dat is gemeen.. Volgensmij is bijna iedereen al getagd.
Nou ehh dan moet jij er maar aan geloven, Jepser (oh dat was een typfout. Nja ik laat het maar staan (A)). En weet je wat: iedereen die comment mag een vraag naar keuze uitzoeken en daar antwoord op geven. En voor de al helemaal creatieve breinen onder ons, jullie mogen ook zelf een leuke vraag bedenken en daar antwoord op geven (met de nadruk op een leuke vraag). Is dit tegen de regels?
Plien en ik zijn ons leven aan het beteren. Maar dan ook écht. Dat wou ik even melden.
Vanavond is Scorpio Café. Daar heb ik zin in. Ook dat wou ik even melden, het is maar dat je het weet.
De maatschappij. Dat ben jij. Ja, een mooie leus. Maar ik ben het er wel mee eens. Eigenlijk is ieder individu niet meer dan de som van de mensen om zich heen. Of eigenlijk zeg ik dat verkeerd, je bent een mengelmoes van mensen om je heen. De maatschappij dus. De maatschappij, daar ben jij een mengelmoes van. Nee, dat klinkt niet lekker. Maar wat ik hiermee wil zeggen, is dat er naar mijn idee geen eigen onafhankelijke, nature jij bestaat. Al je gedachtes, uitspraken, karaktereigenschappen, zijn gevormd uit verschillende aspecten die je over hebt genomen van je ouders, je vrienden, je leraren, uit dingen die je hebt gelezen, enzovoort. Dan bestaat een echte eigen mening dus niet. Je selecteert alleen. Elke dag krijg je ontzettend veel meningen binnen over bepaalde dingen, en door aspecten uit iedereens mening bij elkaar te voegen, vorm jij je 'eigen' mening. Die dus niks anders dan een mengelmoes van andere meningen is.
Maar dit is eigenlijk een cirkelredenering. Want als iedereens mening een mengelmoes van andere meningen is, dan moet er ergens een begin zijn, en dat is er niet. Of wel? Hadden alleen Adam en Eva een échte eigen mening (oke, of de eerste mensen die konden denken.. maar Adam en Eva is minder abstract)? Of misschien moet je het op kleinere schaal bedenken. Er zijn natuurlijk problemen, of stellingen die alleen maar van deze tijd zijn. Ze zijn ooit de wereld in gekomen, en de eerste mensen die daar hun mening over gevormd hebben, die hebben echt hun eigen mening over dat probleem gevormd. Maar zijn volgensmij de gronden voor die mening afkomstig van je omgeving. Waar is het begin.. Ik weet het niet, een lastige kwestie.
De maatschappij, dat ben jij kan je natuurlijk ook anders opvatten. Je kan de maatschappij zien als een groot orgaan, niet allemaal afzonderlijke mensjes die hun eigen ding doen. Nee, een groot orgaan waar jij onderdeel van bent. Dan ben jij werkelijk de maatchappij. Of nee, je bent er een onderdeel van. De maatschappij, daar ben jij een onderdeel van. Hm, klinkt ook niet lekker. Nu moet ik denken aan uitspraken als 'Als je de wereld wilt verbeteren, begin bij jezelf'. Hier blijkt uit dat jij een deel van de maatschappij bent, en je kan de maatschappij dus veranderen als jij jezelf verandert. Maar of dat over het geheel nou zoveel zoden aan de dijk zet.. Tenzij iedereen dat doet natuurlijk. Maar dat is een ander verhaal.
Hm, wat vinden jullie..
- De maatschappij, daar ben jij een mengelmoes van
- De maatschappij, daar ben jij een onderdeel van
Goh, ik vraag wel veel van jullie he.. Nou, voordat het in mijn hoofd opkomt jullie te vragen een essay (ussuh!) van 600 woorden te commenten houd ik maar gauw mijn mond. :-#
Vier baantjes die je in je leven hebt gehad:
- Enquêtes intypen bij het CBS. Haha dat was zoo saai..
- Oppassen
- Bijles geven
- De vierde.. nee tsja.. die heb ik niet.. Telt ehh helpen bij het feest van de tante van Pauline ook? :lol:
Vier films die je niet vaak genoeg kunt zien:
Ok ik pas.. Breng me eens op ideeën? Meestal vind ik een film veel minder leuk als ik hem voor de 2e keer zie. Dus deze vraag gaat voor mij niet op (A).
Vier plaatsen waar je hebt gewoond:
- Leiderdorp
- Voorburg
- Luxemburg (Mersch)
- Voorburg
(In chronologische volgorde!)
Vier tv-programma's waar je graag naar kijkt:
- Friends
- Sex and the city
- Desperate housewives
- Het nieuws
(oke ik wéét dat de meeste van bovenstaande programma's afgelopen zijn.. Maar BOEIEND =P)
Vier landen waar je op vakantie ging:
- VS (Temecula! =D)
- Frankrijk (vaak)
- Aruba & Curacao (lang geleden, maar oke het was wel supahtoll)
- Zwitserland (daar gingen we héél vaak heen vroeger)
Vier websites die je dagelijks bezoekt:
ahh kom op, mogen het er meer dan 4 zijn? Vast wel =)
- www.heeftgelijk.nl/yoor
- www.jeeeps.blogspot.com
- www.mensen.nl
- www.cornersoul.tk
- www.gmail.com
- www.venneblog.be (tsja, het spijt me..)
Dat was het merendeel wel geloofik
Vier dingen die je graag eet:
- Pannenkoeken (hoe kan het ook anders)
- Patat (wederom hoe kan het ook anders)
- Pizza (...)
- Lasagna
Vier plaatsen waar je liever bent dan nu:
- Op een tropisch eiland (hoe kan het ook anders..)
- Alvast in Denemarken (joh, dáár heb ik zin in!)
- Ergens waar je lekker kan zeilen
- Hier heb ik het ook wel naar m'n zin (hmm ik speel vals)
Vier loggers die je gaat taggen:
Ja dat is gemeen.. Volgensmij is bijna iedereen al getagd.
Nou ehh dan moet jij er maar aan geloven, Jepser (oh dat was een typfout. Nja ik laat het maar staan (A)). En weet je wat: iedereen die comment mag een vraag naar keuze uitzoeken en daar antwoord op geven. En voor de al helemaal creatieve breinen onder ons, jullie mogen ook zelf een leuke vraag bedenken en daar antwoord op geven (met de nadruk op een leuke vraag). Is dit tegen de regels?
Plien en ik zijn ons leven aan het beteren. Maar dan ook écht. Dat wou ik even melden.
Vanavond is Scorpio Café. Daar heb ik zin in. Ook dat wou ik even melden, het is maar dat je het weet.
De maatschappij. Dat ben jij. Ja, een mooie leus. Maar ik ben het er wel mee eens. Eigenlijk is ieder individu niet meer dan de som van de mensen om zich heen. Of eigenlijk zeg ik dat verkeerd, je bent een mengelmoes van mensen om je heen. De maatschappij dus. De maatschappij, daar ben jij een mengelmoes van. Nee, dat klinkt niet lekker. Maar wat ik hiermee wil zeggen, is dat er naar mijn idee geen eigen onafhankelijke, nature jij bestaat. Al je gedachtes, uitspraken, karaktereigenschappen, zijn gevormd uit verschillende aspecten die je over hebt genomen van je ouders, je vrienden, je leraren, uit dingen die je hebt gelezen, enzovoort. Dan bestaat een echte eigen mening dus niet. Je selecteert alleen. Elke dag krijg je ontzettend veel meningen binnen over bepaalde dingen, en door aspecten uit iedereens mening bij elkaar te voegen, vorm jij je 'eigen' mening. Die dus niks anders dan een mengelmoes van andere meningen is.
Maar dit is eigenlijk een cirkelredenering. Want als iedereens mening een mengelmoes van andere meningen is, dan moet er ergens een begin zijn, en dat is er niet. Of wel? Hadden alleen Adam en Eva een échte eigen mening (oke, of de eerste mensen die konden denken.. maar Adam en Eva is minder abstract)? Of misschien moet je het op kleinere schaal bedenken. Er zijn natuurlijk problemen, of stellingen die alleen maar van deze tijd zijn. Ze zijn ooit de wereld in gekomen, en de eerste mensen die daar hun mening over gevormd hebben, die hebben echt hun eigen mening over dat probleem gevormd. Maar zijn volgensmij de gronden voor die mening afkomstig van je omgeving. Waar is het begin.. Ik weet het niet, een lastige kwestie.
De maatschappij, dat ben jij kan je natuurlijk ook anders opvatten. Je kan de maatschappij zien als een groot orgaan, niet allemaal afzonderlijke mensjes die hun eigen ding doen. Nee, een groot orgaan waar jij onderdeel van bent. Dan ben jij werkelijk de maatchappij. Of nee, je bent er een onderdeel van. De maatschappij, daar ben jij een onderdeel van. Hm, klinkt ook niet lekker. Nu moet ik denken aan uitspraken als 'Als je de wereld wilt verbeteren, begin bij jezelf'. Hier blijkt uit dat jij een deel van de maatschappij bent, en je kan de maatschappij dus veranderen als jij jezelf verandert. Maar of dat over het geheel nou zoveel zoden aan de dijk zet.. Tenzij iedereen dat doet natuurlijk. Maar dat is een ander verhaal.
Hm, wat vinden jullie..
- De maatschappij, daar ben jij een mengelmoes van
- De maatschappij, daar ben jij een onderdeel van
Goh, ik vraag wel veel van jullie he.. Nou, voordat het in mijn hoofd opkomt jullie te vragen een essay (ussuh!) van 600 woorden te commenten houd ik maar gauw mijn mond. :-#
21 Comments:
FiPo! Olé. Ik moet eerlijk bekennen dat het verhaal van de maatschappij dat ben jij aan me voorbij is gegaan, maar ik wilde even zeggen dat scorpio mij vanavond best saai lijkt.
tralielaa.. "we're going to parttyyy.. a punky reggae partyy"
Ok, klopt niet helemaal, maar ik luister bob marley, wat wil je dan he. Ok, dit was onzinnig. Maar goed. Jouw blogger nodigt uit om lange reacties te typen, ik weet niet waar het aan ligt.
Ciaootty.
By Anoniem, at 27/1/06 18:28
de maatschappij, daar ben jij onderdeel van.
oja en een vraag, uhm... ik heb ff geen tijd om er zelf een te verzinnen want ik ga zo naar jou toe:P
vier websites die je dagelijks bezoekt:
- www.gmail.com
- www.venneblog.be
- www.jeeeps.blogspot.com
- www.hotmail.com
(lekker saai:P) maarja.
By Anoniem, at 27/1/06 19:41
Haha, wat bizar dat ik in de top 4 sta van.. Fenna. EN van Plien.
Doe ik iets goed ofzo?
En.. Fenna, ik háát jou. Ik wil niet getagd worden, godverdegodverde.. naja. Ik laat mijn fantasie er wel op los, want ik hou niet van hokjes en verplichtingen (tenminste, niet als ik blog).
By jesper, at 27/1/06 20:13
~jabadabadooeee~
By Anoniem, at 29/1/06 15:55
waarom commenten er geen mensen?? (okee behalve jeeps en corner?)
en ik wil een nieuw verhaaltje om te lezen..:P
By Anoniem, at 29/1/06 19:38
nou zeg.. dan ga ik het hier wel in mijn eentje vollullen...
zal ik nog eens zo'n vraag beantwoorden?
Vier dingen die je graag eet:
- chocolademousse
- lasagne
- aardbijen
- koekjes!
By Anoniem, at 29/1/06 21:45
je blogt te weinig.
JE BLOGT TE WEINIG.
By Anoniem, at 29/1/06 21:54
hehehe. Fenna, je maakt mensen gefrustreerd door dat te weinig bloggen van je!
By jesper, at 29/1/06 22:12
Dus jij was de oorzaak van twee euro in mijn bier ;) Ik kwam er ook pas achter toen ik het bijna op had ;)Eigenlijk vond ik het niet eens erg, want ik was eerst blut en toen niet meer. Nu komt de vraag; waarom? :P
By Anoniem, at 29/1/06 22:35
Anne?
Wie is Anne? Hey! Fenna heeft vriendinnen die ik niet ken!
(hahaha).
By jesper, at 29/1/06 23:50
2 euro in je bier? fenna, waarom heb je dat bij mij niet gedaan?:P of had ik dat aan wouter moeten vragen..?;)
By Anoniem, at 30/1/06 11:42
hahaha =P
hm ik heb het al uitgelegd vandaag, maarrr voor de geïnteresseerden:
ik ging bier halen voor.. mensen. En toen betaalde ik, en ik wist zeker dat ik genoeg geld had gegeven, maar ze zeiden dat t 2 euro te weinig was. Dus toen gaf ik nog maar 2 euro, en de mensen naast mij zeiden 'haha. hahaha. hahahaha' ik: 'wat is er?' 'Er is geld in dat bier gevallen' 'Oh' Ik geef het biertje aan Nina, zonder dat het tot me doordringt dat er 2 euro in zit. Nina bekijkt het, merkt de 2 euro op, kijkt er aandachtig naar, neemt een slok en geeft het biertje aan Anne. Anne blij. Zodoende =D.
En qua bloggen.. ja mss doe ik dat vanavond wel. Maar ik heb het hele weekend aan m'n kamer gewerkt enzo dus vandaar =D.
By Fenna, at 30/1/06 16:46
hahahah. mag ik even lachen. MAG HET?!
By Anoniem, at 30/1/06 17:05
NEE!
By jesper, at 30/1/06 17:47
NEE!
By jesper, at 30/1/06 20:31
fenna dan kan je wel in je msn-naam altijd zeggen dat je naar venneblog.be moet gaan maar als daar geen vernieuwing is dan blijven mensen weg, ja! weet je hoe vaak ik al deze blog bovenaan heb gezien?? heel vaak.
By Anoniem, at 30/1/06 22:10
hm.. misschien kijk ik ook wel te vaak op deze site.. :S
By Anoniem, at 30/1/06 22:11
Als je enig respect voor de schrijver van deze comment hebt, lees dit dan niet!
------------------------------------
Naar aanleiding van enig aandringen van Fenna in haar blog denk ik dat het tijd is om over een belangwekkend actueel maatschappelijk onderwerp eens een goede discussie te starten. Als actueel maatschappelijk onderwerp dat ons allen natuurlijk raakt, zou ik willen kiezen voor "het uitzenden van soldaten naar Uruzgan". Jullie allen hebben de afgelopen tijd natuurlijk het nieuws gevolgd en zullen dus beseffen dat dit voor ons land een belangrijke beslissing kan worden, vandaar dat ik als initiator van de discussie mijn argumenten alvast wat zal verduidelijken met de volgende tekst:
------------------------------------
Het kabinet vindt dat Nederlandse militairen naar Zuid-Afghanistan moeten worden gestuurd.
Dat zei premier Balkenende op een speciale persconferentie. Het kabinet schrijft in een brief aan de Tweede Kamer waarom deelname aan de missie is gekozen. Balkenende zei dat het kabinet al op 22 december besloten had zich voor te nemen militairen naar Afghanistan te
sturen. Dat is nu herbevestigd, aldus de premier. De Tweede Kamer beslist dinsdag of zij de uitzending van Nederlandse militairen naar het zuiden van Afghanistan formeel in
behandeling neemt.
Ik ben het echter niet eens met het standpunt van deze regering.
Maar waar gaat het eigenlijk om bij deze missie?
In NAVO-verband is Nederland gevraagd 1100 militairen te sturen Uruzgan, een provincie in centraal Afghanistan. Deze militairen moeten werken in ISAF kader aan de stabilisatie en
wederopbouw in Afghanistan.
De politiek is hierover zeer verdeeld, met name D66 is tegen, en dreigt met een kabinetscrisis.
De Nederlandse bevolking is ook behoorlijk verdeeld. Slechts één op de drie Nederlanders is voorstander en 45 procent is uitgesproken tegen. Dat blijkt uit een enquête die het onderzoeksbureau TNS NIPO donderdag in opdracht van de Volkskrant heeft uitgevoerd.
Een van de redenen dat ik tegen uitzending van militairen ben, is omdat ik bang ben voor het
onnodig omkomen van Nederlandse soldaten. Het gebied Uruzgan is volgens een uitgelekt rapport van de Militaire Inlichtingsdienst een zeer gevaarlijk gebied voor gewone militairen. De invloed van de Taliban is er nog groot, en er zijn nog veel terroristen verscholen. Vandaar dat dit gebied ook alleen door Special Forces wordt betreden. Het omkomen van Nederlandse soldaten is niet iets wat al te lichtvaardig kan worden opgevat. Het is vrij onnodig dat er mensen in een oorlog die ons weinig aangaat omkomen, terwijl er hier in Nederland geen enkele sprake is van een dreiging.
Bovendien is ook onduidelijk of de VS wel te hulp zal komen als het geweld weer opleeft, en de situatie voor de Nederlanders niet meer houdbaar blijkt. Er zijn hier geen duidelijke afspraken over in het vooruitzicht en Srebrenica ligt zelfs bij déze regering nog enigszins in het geheugen. De provincie Uruzgan bestaat uit ruig, onherbergzaam gebied, en het is dus zeer
de vraag of grondtroepen op tijd kunnen arriveren als een groep Nederlandse soldaten overrompeld wordt. Veel hangt dus af van de luchtsteun, en naar aanleiding van de gebeurtenissen in Bosnië kunnen we niet al te veel vertrouwen meer stellen in de VS.
Met de overgang van Enduring Freedom naar ISAF, willen de VS en NAVO graag dat het gebied ook begint met opbouw, maar het nut van de Nederlandse militairen is hier dus twijfelachtig. Nederlandse soldaten zouden naar Afghanistan gestuurd worden met de intentie om te helpen bij de (weder)opbouw van de dorpen en het in eigen onderhoud voorzien van de bewoners, en het bewaken van de vrede. Maar omdat er in dit gebied nog zoveel geweld is, zal het moeilijk zijn om aan opbouwende werkzaamheden te beginnen. De missie lijkt uit te zullen draaien op het gewapenderhand opleggen van vrede. De provincie is gewoon nog niet rustig genoeg om aan opbouwen te beginnen, hoe graag de NAVO dat ook zou willen.
Nederland zou zich volgens sommigen moreel verplicht kunnen voelen om militairen te sturen, omdat het andere vredesmissie ook al heeft overgeslagen, en minister Kamp al
toezeggingen heeft gedaan. Er zijn echter al circa 750 soldaten in andere delen van Afghanistan aanwezig, en zorgt daarmee toch al voor een aanzienlijke bijdrage.
Ook vindt ik het niet fijn dat er geruchten gaan dat er CIA-gevangenissen in Afghanistan zijn. De door Nederlanders krijgsgevangen genomen Talibanstrijders, zouden aan de Amerikanen uitgeleverd worden, en mogelijk in dit soort gevangenissen terecht kunnen komen. De behandeling van terrorismeverdachten op Guantanamo Bay, en de verhalen over de CIA-vluchten naar Oost-Europa zijn al verontrustend genoeg, maar het idee dat Nederlanders mensen uitleveren aan de Amerikanen, die de gevangenen vervolgens martelen stuit mij zeer
tegen de borst. De regering zegt wel te zullen zorgen voor goede garanties van de VS dat deze gevangenen goed behandeld worden, maar echte controle hierop kan amper plaatsvinden.
Het komt er dus op neer dat Nederland nog helemaal niets te zoeken heeft in Uruzgan. De Amerikanen moesten zo nodig hun feestje hebben met de bestrijding van terrorisme, en ik ben best voor hulp aan de bevolking, bij het verbeteren van hun omstandigheden, maar zolang het nog onrustig blijft in Uruzgan is het niet van nut om daar te proberen een vredesmissie heen te sturen. Laat de Amerikanen eerst maar eens de problemen die ze daar opgewekt hebben oplossen.
------------------------------------
Je mag ze tellen hoor, maar je kan ook gewoon me op m'n woord geloven: circa 750
By Anoniem, at 30/1/06 22:34
wtf.
Ok, mysterieuze 'maatschappelijk betoger'.. ten eerste ben ik echt geschokt over de serieusheid van dat hele gedoe hierboven en lig ik dus collectief dubbel. Verder.. us je wilt.. zeg maar, mijn mening over soldaten naar Uzublabedieblatalibanosamamoslimmigan?
Ok. Ik vind..
Nederland moet helemaal geen leger hebben; als we het wel hebben moeten we voorAL niet zeiken dat er soms iemand doodgaat in een oorlogsgebied. Verder - als het een vredesmissie is, laten ze die gasten daar dan maar naar toe gaan, liever kwijt dan rijk zeg maar. En vrede is natuurlijk wel ok, een land opbouwen ook. Of Nederland nou gevangenen uitlevert aan de USA of dat andere landen dat doen, dat boeit niet, dat is de fout van de USA zelf.
Dusseh, stuur maar, lekker boeiend.
Btw, sommige zinnen lopen niet helemaal ok, dus als je dit essay gaat inleveren voor iets op school ofzo (even serieus, dat heb je toch niet voor fenna geschreven) dan moet je 't nog even nalezen..
Er zijn echter al circa 750 soldaten in andere delen van Afghanistan aanwezig, en zorgt daarmee toch al voor een aanzienlijke bijdrage.
Enzo.
En bedankt.
By jesper, at 30/1/06 23:47
Poeh!
By Anoniem, at 1/2/06 18:01
fenna?
By Anoniem, at 1/2/06 21:55
Een reactie posten
<< Home