.

maandag, januari 23, 2006

The Stubborn Pumpkin


The Stubborn Pumpkin by Laura Goringer, A cumulative tale in which a farmer, his wife, his daughter, his cow, his dog, and his cat couldn't pull the enormous pumpkin off its vine until they were helped by a tiny mouse.

Dat was het dus. Ik hou van Google! Dat geeft zo'n voldoening, als je iets móét weten, en er maar niet op komt, en dan heb je het, of vind je het. Maar het is idd ook waar wat Plien zei, het is gewoon een sprookje wat op heel veel manieren verteld kan worden. Het gaat natuurlijk om de gedachte erachter, zoals bij alle sprookjes =P. Eigenlijk wel een goed iets, sprookjes, om zo kleine kinderen wijze levenslessen te leren. In ieder geval, dat is de gedachte erachter. Ik denk eigenlijk dat sprookjes pas echt interessant worden op latere leeftijd. Het verhááltje, ja dat vinden kinderen natuurlijk wel leuk en spannend, dat is toch spannend, een prinses die een glazen muiltje verliest, maar de gedachte erachter, nee die zien ze niet. Tenzij hun ouders het ze uitleggen, maar dat is nep. Je moet het zelf zien, of het tot die tijd maar beschouwen als een leuk verhaaltje. Novelle.

Als je ouder bent zie je de diepe gedachte erachter, maar dan is het verhaaltje weer saai. Hm, eigenlijk heeft een sprookje wel z'n tekortkomingen dus. Niet dat ik sprookjes en fabeltjes de grond in wil boren, nee totaal niet! Ik vind het juist cool dat zoiets dan heel lang doorverteld wordt en uiteindelijk opgeschreven wordt. Alhoewel dat opschrijven misschien wel jammer is. Dat maakt het minder persoonlijk. Als je het telkens zelf vertelt kan je helemaal je eigen draai eraan geven. Eigenlijk zou dat een kwaliteit moeten zijn die ouders van nature hebben. Goed kunnen voorlezen. Maar misschien maakt dat ook weer helemaal niet uit. Hè, wat ben ik toch in dubio vandaag. Vast teveel duits gedaan..

Ich müsse gehen. Tschüs dan maar weer..

17 Comments:

  • ik ben eerst ik ben eerst.

    By Anonymous Anoniem, at 23/1/06 22:47  

  • ik ben tweedst ik ben twe.. wacht.

    Tweedst? Wat een bizar woord.

    Sprookjes zijn eng.

    Wat is de gedachte achter het glazen muiltje, btw? Ik denk er nog niet verder over, eerlijk gezegd.

    By Blogger jesper, at 24/1/06 00:09  

  • Straks komt meneer of mevrouw Sprookje nog klagen dat je gemene dingen over hem/haar zegt.

    By Anonymous Anoniem, at 24/1/06 15:49  

  • tweed.

    wat voor stof is dat?

    wie doet er mee, iets maken van tweed?

    By Anonymous Anoniem, at 24/1/06 16:48  

  • Right..

    He Fen,
    Is Bernadette al geidentificeerd?

    By Anonymous Anoniem, at 24/1/06 16:54  

  • ik ken een variant van de band VOF de kunst (van die kinderliedjes), met een of andere brug die pas instort als er een mug bij komt zitten. Er staan al allemaal mensen en dieren en wagens enzo op. 'T is wel een erg grasppig liedje.

    By Anonymous Anoniem, at 24/1/06 19:52  

  • ik ken een schoorsteen die staat op een huis.

    By Anonymous Anoniem, at 24/1/06 20:50  

  • Even serieus.. dat liedje heb ik ook op een bandje en NIET spotten met VOF de Kunst.

    Tweed, volgens mij is dat geen stof, dat is een soort jasje (dacht ik) (volgens mij) (toch?).

    By Blogger jesper, at 25/1/06 01:17  

  • Haha! Woei. Sprookjes zijn tof. Enough said.

    By Anonymous Anoniem, at 25/1/06 10:53  

  • Nee, tweed is een stof.

    By Anonymous Anoniem, at 25/1/06 10:59  

  • ok.

    By Blogger jesper, at 25/1/06 12:56  

  • sprookjes zijn cool!! en ik heb dat liedje ook op een bandje. een bandje.. haha dat kom je dus ook echt nooit meer tegen. best jammer want je kon ze altijd zo leuk uit elkaar halen, dat lint eruit halen:P. sprookjes zijn niet eng, ze lopen goed af.
    ik ga ook al steeds duits praten, dat is echt vervelend:P

    By Anonymous Anoniem, at 25/1/06 23:46  

  • ik lees zojuist in een boek:

    op feestjes dansten ze bij voorkeur de foxtrot, thuis bewaarden ze een borstbeeld van Queen Elisabeth en een enkele snob ging over straat in driedelig tweed.

    von'k wel grappig. wel geinig. wel lachen. wel humor. wel zo iets waar van je zegt: haha.

    By Anonymous Anoniem, at 26/1/06 22:14  

  • Aha, zie je nou, tweed is een soort jasje.

    By Blogger jesper, at 26/1/06 23:56  

  • tweed1 (het ~)
    1 weefsel van kaardgaren in verstelde rib- of keperbinding

    tweed2 (bn.; alleen attr.)
    1 van tweed gemaakt

    Leve vandale.nl!

    Woke, vraag me niet waarom ik dit heb opgezocht.. ik heb hoofdpijn en ben fucking moe en chagrijnig.. geen gezanik dus aub.

    Whahahaha!

    By Anonymous Anoniem, at 27/1/06 17:05  

  • Hey Siem jij ook hier!

    By Anonymous Anoniem, at 27/1/06 17:19  

  • hahaha

    By Blogger Fenna, at 27/1/06 17:28  

Een reactie posten

<< Home