.

vrijdag, januari 13, 2006

Roze sokken

Volgende week heb ik toetsweek, dus verwacht dan niet teveel en al helemaal geen hoogstaande blogs van mij. Om het goed te maken blog ik nu. Er komt nu toch niks in mijn hoofd, te moe, te moe.

Vanavond zou Aik-gala in Amsterdam zijn, maar dat ging helaas niet meer door, door oa gezeik van allemaal ouders enzo. Helaas, helaas. Volgende week MOETEN we gewoon naar de Havana om het einde van de toetsweek te vieren =D. En daarna is Scorpio café ook ergens, en schaatsen met bruggers, en Laura's toneelvoorstelling, onze vakantie bespreken, genoeg leuke dingen om naar uit te kijken zou ik zeggen.

Vanmiddag zat ik tijdens Nederlands bij 5V2, bij Adam Muller. Dat was best grappig, die gast is echt gestoord. Ik wil echt zoo graag naar de andere klas, onze klas is stom. Volgend jaar moeten we gewoon overgeplaatst worden.. het MOET

Ooh ik hoor net van Nina dat we zowiezo niet naar Amsterdam hadden gekund.. De Schipholtunnel is kapot ofzo dus daar kan je niet door. Vrijdag de 13e? Voorbestemd? Nouja, mooi dat het plan al afgeblazen was dan =).

Is alles voorbestemd? Waarom gebeuren de dingen zoals ze gebeuren? Bestaat toeval? Een hoop moeilijke vragen.. Soms denk je, stel je voor, als dat niet gebeurd was, was dat ook niet gebeurd, en dan had ik die persoon niet leren kennen, en blablabla. Er zijn zoveel verschillende levenslopen mogelijk, vanaf het moment dat je uit die baarmoeder van je moeder komt.. Iets kleins kan toch wel grote invloed hebben.

Om te bedenken dat alles voorbestemd zou zijn geeft een benauwend, en tegelijkertijd ook een nonchalant gevoel. Eigenlijk maakt het niet uit wat je doet, het is toch allemaal voorbestemd, ik kan net zo goed nu naar Afrika gaan, want als ik dat doe, dan was dat toch wel gebeurd. Als ik besluit niet naar Afrika te gaan is dat ook voorbestemd. Wat maakt het in godsnaam uit wat ik doe? Als mijn hele levensloop toch al voorbestemd is. Er is geen mogelijkheid om aan je lot te ontsnappen, je hoeft er geen moeite voor te doen, het kan gewoon niet.

Dan snap ik niet dat er in veel mensen toch een drijfveer lijkt te zitten die ze aanspoort dingen goed te doen, te studeren, een goede baan proberen te krijgen. Maar dat is dan natuurlijk ook voorbestemd, het is zo'n gek idee, tegelijkertijd heb je een eigen wil, en toch weer niet. Want je doet alles toch echt zelf, je denkt na 'zal ik nu mijn blog gaan typen of viool gaan spelen?' 'Hm laat ik maar eerst gaan vioolspelen en dan gaan bloggen'. Je denkt er zelf over na en je volgt je eigen rede. Maar toch is dat alles voorbestemd. Moeilijk te bevatten.

Óf niks is voorbestemd en alles berust op toeval. Voor mijn gevoel (ja, alleen mijn gevoel, ik heb geen argumenten of iets dergelijks) is dit logischer. Zo heb je zelf invloed op alles, en gebeuren de dingen door een samenloop van omstandigheden, en niet andersom. Als alles voorbestemd zou zijn, zou de samenloop van omstandigheden er zijn om iets bepaalds te laten gebeuren. Maar als alles op toeval berust gebeurt iets bepaalds door een samenloop van omstandigheden. Je keert de zaak dus eigenlijk gewoon om. Hm, vreemd.

Ik geloof niet in een God, in ieder geval niet in een mannetje dat op een wolkje naar beneden zit te kijken en dat alles regelt, en in zes dagen de wereld heeft geschapen en de zevende dag uitrustte. Maar het zou best kunnen dat er íets is, iets dat wij niet kennen. En ook al is dat er niet, dan nog vind ik geloof eigenlijk helemaal niet zo erg. Sommige mensen geloven in God, sommigen in Allah, sommigen in Harry Potter. Ach, het maakt mij niet uit, als je er plezier aan beleefd en hoop uit put, dan vind ik het best. Vooral doen. Probeer het alsjeblieft niet aan iedereen op te leggen die daar niet op zit te wachten. Bel niet om 8 uur 's ochtends bij mensen aan of ze wel eens over iets bovenwerelds hebben nagedacht. Hou het alsjeblieft lekker voor jezelf!

Ik denk dat ik genoeg filosofisch gezwets heb getypt dat nergens toe lijdt. Zal ik me weer verder gaan vervelen? Groetjes, Nutella (want ja, dat is mijn nieuwe bijnaam...)

9 Comments:

  • ik heb maar 1 ding te zeggen:

    waarom?

    en je moet je niet gaan vervelen, je moet werken (kreng)!

    dat doe ik ook. DUH, dit is een pauze. dus niet zeiken.

    By Anonymous Anoniem, at 13/1/06 17:23  

  • HA welke sukkel gaat er nou op een VRIJDAG aan school werken! (ik noem geen namen... sorry maaike) school is voor sukkels :P

    Applaus voor je filosofische gespui trouwens, ik begreep het ^^ jij schrijft dingen op die ik denk.

    en WAAROM nutella... wáárom?

    By Anonymous Anoniem, at 13/1/06 17:42  

  • Fenna wilde onder een boompje zitten om helemaal alleen te zijn en uit te rusten.

    = Newton

    Maar Newton is niet vrouwelijk, dus werd het Newta.

    Newta = Nuta = Nutella.

    Zo moeilijk is dat nou ook weer niet..

    En zeg! Het lot is vervelend. Daarom bestaat het niet, snap je.

    By Blogger jesper, at 13/1/06 17:53  

  • NEE NEE NEEEE.

    toeval is héél iets anders dan samenloop van omstandigheden!

    je zou het zelfs het tegenovergestelde kunnen noemen. toeval houdt in dat iets compléét willekeurig gebeurt, en samenloop van omstandigheden betekend juíst dat iets gebeurt omdát de omstandigheden daar op wijzen, het is letterlijk een Samenloop van Omstandigheden.

    By Anonymous Anoniem, at 13/1/06 21:35  

  • hahaha miriam:)

    zeg..wat is dit nou weer..?

    mijn computer keert zich tegen mij!

    By Anonymous Anoniem, at 13/1/06 22:30  

  • roze sokken verder kwam ik niet maar je weet hoe laat het is dus je begrijpt het wel ik heb je namelijk net gezien hahah dat was grappig jij eet nu chips whahaha en ik doe nu dit. hahaha. maar ja jij begrijpt wel waarom. en daisy en myora ook. zij begrijpen wel wat voor tijdstip het nu is. zegmaar. niet letterlijk maar fu

    By Anonymous Anoniem, at 14/1/06 00:19  

  • HAHA :'D

    By Anonymous Anoniem, at 14/1/06 16:08  

  • whahahahahaha nina!!:D

    ja daar denk ik ook wel eens over na.. soms is het gewoon fijner om te denken dat alles toeval is, soms om te denken dat alles voorbestemd is.

    Ik wil ook naar 5V2!!

    Weet je wat ik vreemd vind: mensen die voelen/merken ofzo als er bijvoorbeeld een familielid overlijdt. bijvoorbeeld met emma en de laptop. dat is echt raar.

    ja... vrijdag de 13e. ik heb bijna een heel glas bier over me heen gegooid zodat het leek of ik in mn broek gepist had. dat was vies, koud en plakkerig.

    By Anonymous Anoniem, at 14/1/06 17:38  

  • waarom heet deze blog 'roze sokken'?? (haha alsof je deze comment ook echt leest haha alsof IEMAND hem ook maar leest)

    By Anonymous Anoniem, at 29/1/06 19:41  

Een reactie posten

<< Home