.

zondag, januari 15, 2006

BDD

aan de anonieme BDD-patiënt:

Jesper is de discussie al aangegaan, dus die heeft al het meeste gezegd wat ik ook ongeveer zou zeggen. Ik heb nooit gezegd dat BDD leuk is, of dat mensen die aan BDD lijden zich aanstellen. De term welvaartsprobleem moet je, zoals Jesper al zei, niet negatief opvatten.

De definitie van een welvaartsprobleem, is een probleem dat in zekere mate door de welvaart veroorzaakt of versterkt wordt. De laatste tijd staat veel in het teken van uiterlijk, veel meer dan eeuwen geleden. Daardoor denkik dat mensen welzeker beïnvloed worden door schoonheidsidealen en dergelijke. Er zijn onderzoeken waaruit men concludeert dat knappe mensen gemiddeld meer verdienen dan lelijke (sorry dat ik het zo plat zeg) mensen. Ik kan me voorstellen dat je daardoor ongerust wordt en gaat nadenken over en twijfelen aan je uiterlijk. Een tijd geleden, daarentegen, was uiterlijk véél minder belangrijk, er waren zowiezo nog geen mogelijkheden om dit te veranderen, zoals cosmetica en plastische chirurgie. Genoeg reden om aan te nemen dat dit een probleem van de laatste tijd, een welvaartsprobleem dus, is.

Ik heb zeker niet geprobeerd mensen die aan BDD af te kraken, en ik heb ook niet gedaan alsof ik er veel van wist. Daarom vind ik je commentaar, en het feit dat je het als belediging opvat, vrij ongegrond. Als je me uitlegt waarom je precies beledigd bent, en wat ik verkeerd heb gedaan, kan ik de volgende keer proberen geen mensen meer te beledigen. Maar ik betwijfel of de fout echt wel bij mij ligt.

Verder, louter uit nieuwsgierigheid, mag ik vragen hoe je op deze site komt? Als je me kent; waarom blijf je anoniem? Een andere manier kan ik niet echt bedenken, als je googlet op michael-jackson-syndroom vind je deze blog niet..

Veel succes in het verdere leven, en ik denk, want ja, dát heb ik wel geleerd van het NOS-journaal, dat je al een stap verder bent dan de meeste BDD patiënten, doordat je inziet dat je aan deze ziekte lijdt.

6 Comments:

  • Ik heb wel een oplossing voor het 'hoe-komt-de-patient-hier-terecht' probleem.. je hebt een zoekbalk bovenin je blog (die heb je op alle blogger.com blogs) en als je daar op michael jackson syndroom zoekt kom je hier..

    By Blogger jesper, at 15/1/06 19:20  

  • hmmm... waarom zou diegene gaan zoeken op michael jackson syndroom? om ff te kijken hoeveel mensen er 'vervelende' of 'kwetsende' dingen erover op hun blog zetten? alhoewel ik niks beledigends zag in die blog, maargoed. en dan daarop zo serieus gaan commenten en zielig doen.. leuk hoor, wat een hobby. maarja, zelf weten.

    By Anonymous Anoniem, at 15/1/06 20:11  

  • Fenna ik vind het echt zielig voor je dat je morgen filosofie én eco én scheikunde heb. Dat terzijde.

    Mag ik het gewoon raar vinden dat een wildvreemde Robin die al 30 jaar bdd heeft (en dus minstens 30 is) zomaar op een weblog van een 16-jarig meisje komt om half 6 's nachts om eens even uit te leggen hoe het zit?

    Het woord ontkenningsfase komt bij mij naar boven ^^. (OK weer een flashback).

    Slaap lekker.

    By Anonymous Anoniem, at 15/1/06 21:58  

  • HAHAHAHAHA.

    By Anonymous Anoniem, at 16/1/06 16:29  

  • Hmm. Ik weet niets te zeggen. Dus dat zeg ik maar.

    By Anonymous Anoniem, at 17/1/06 14:20  

  • oe fenna i'm on your side. maargoed. doei. (: abcdefghijklmnopqrstuvwxyz. TOT MORGEN

    By Anonymous Anoniem, at 17/1/06 14:34  

Een reactie posten

<< Home