.

woensdag, december 14, 2005

hoog en droog

Toen ik vanmiddag thuis kwam van vioolles viel het me opeens op hoe groot huizen eigenlijk zijn. En dan heb ik het niet over de breedte, diepte, maar over de hoogte. Huizen zijn verschrikkelijk hoog, meestal meer dan 3 meter, terwijl en mens hoogstens 2 meter lang is. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar zoveel zijn dat er niet. Bovendien waren mensen vroeger kleiner, maar juist oude huizen zijn het hoogst. Van die echte herenhuizen met hoge plafonds. Wat is in godsnaam het nut daarvan?

Het is niet makkelijker warm te houden, integendeel. Warme lucht stijgt op, dus dat deel vlak onder het plafond, waar je alleen komt als je op een ladder gaat staan, is het warmst. Bovendien wordt de kamer er groter van, er is dus veel meer energie nodig om het warm te houden. Dat is alvast één nadeel.

De ruimte die je erdoor vangt is nou ook niet dat je zegt, daar word ik blij van. Misschien een enkele hoge boekenkast, maar zeg nou zelf, als een boek op 3 meter hoogte staat neem je toch niet de moeite om het uit de kast te pakken en te gaan lezen? Twee kleinere boekenkastjes voldoen vast ook wel. Bouw liever nog een verdieping er op, in plaats van 3 keer veel ruimte te verspillen. Niet dat iemand er lást van heeft, in de hoogte bouwen, daar is niks mis mee.

Maar het punt is dat ik niet snap waarom ze de moeite nemen een kamer zo hoog te maken, kan iemand mij helpen? Ziet iemand er het nut van in? Dit is weer een typisch voorbeeld van.. héél diep op iets ingaan.. wat nergens op slaat. Maar ach, ik vraag het me gewoon af, he..

Er is ooit iemand geweest die heeft bedacht dat een ballon bij feest hoort. Eigenlijk snap ik de link niet. Een ballon is heel handig om er een mandje onder te hangen en om dan te gaan vliegen. Ook kan je hem gebruiken bij balsporten. Maar feest.. Och het ziet er feestelijk uit, daar niet van, maar als we aan een wortel waren gewend hadden we dat er vast en zeker feestelijk uit vinden zien. Een ballon. Hm. Je moet er maar op komen.

Wat een vragen, wat een vragen, en wat weinig antwoorden. Daar heb ik geen zin in vandaag.

7 Comments:

  • Hahahaha, mag ik daar ook niet op ingaan?
    Oja, ik heet Laura trouwens
    (Het feit dat het mij niet eens lukt een fatsoenlijk comment op je site te zetten)

    By Anonymous Anoniem, at 14/12/05 20:56  

  • Ballonnnen zijn cool! En waarom ze bij feest horen? Ja voor de versiering dus he.. je zegt het zelf al. Ik bedoel.. slingers hebben toch ook geen ander nut dan versiering? En ballonnen.. zijn gewoon cool:P wortels niet. die zijn om te eten.

    Volgens mij word je er claustrofobisch van als je plafond maar 10 centimeter boven je hoofd zweeft.. dan voel je je echt opgesloten denk ik.. echt zo'n Daisy's locker-gevoel. Maar wat waar is, dat je die hoge ruimte bijna niet gebruikt, behalve om je kamer ruimer te laten lijken. Ja, daar gaat het om denk ik... maar wat heb je aan ruimte die er alleen maar is om iets ruimer te laten lijken, en dan kan je die ruimte niet eens gebruiken!
    Maar toch heb ik liever een plafond op 3 meter hoogte dan op 2 meter hoogte, jij niet?

    Wat een serieuze comment weer zeg, en ik ben de eerste! yeah..

    By Anonymous Anoniem, at 14/12/05 21:02  

  • heee nou ben ik ineens niet meer de eerste!!! voordat ik ging commenten was ik t nog wel...!
    hm.. blijkbaar heel sloom. hahaha laura dat jij anonymous heet:P
    dat doet me denken aan: my name is nurse, hahaha.

    By Anonymous Anoniem, at 14/12/05 21:04  

  • Zoveel vragen, zo weinig antwoorden.. :( Ik denk dat alleen die rijkere mensen hoge huizen bouwen, wnnt Hoog = Status, dan lijtk het alsof je iets voorstelt, terwijl het niet per definitie zo hoeft te zijn. Arme, kleine 17e eeuwse voorouders van ons hadden ook kleine plafonds.

    By Anonymous Anoniem, at 14/12/05 21:11  

  • ballonnen zijn inderdaad een merkwaardig verschijnsel :p Maar misschien moet je het zo bekijken: :P ER was het feest. Er was een man. Die man vond het feest saai. Hij dacht. Laat ik het versieren. En de man vond de ballon uit OMDAT er versiering moest komen. Dus nu is de vraag: wie was er eerder: de ballon of het saaie feest??! =P

    By Anonymous Anoniem, at 14/12/05 21:41  

  • ^ Precies, het was vast een man.

    Huizen hoog? Die combinatie van woorden doet mij denken aan dat een diplodocus (uit mijn hoofd) hoger is dan een huis. Plien heeft gelijk, dat had je zelf ook nog wel kunnen bedenken. Sterker nog, volgens mij ben je wijzer dan je denkt.

    By Blogger jesper, at 14/12/05 21:56  

  • heb ik hier al op gecomment?
    nee!! zowaar!!
    dat doe ik dus nu
    ik comment
    dag allemaal!

    By Anonymous Anoniem, at 16/12/05 22:30  

Een reactie posten

<< Home