.

maandag, december 12, 2005

Venneblog

Afgezien van dat Maatschappijleer een zéér dom vak is, en het nóg dommer is als de leraar allemaal mailtjes naar de hele klas gaat sturen over of de koninging wel of niet stemt, vind ik het toch wel leuk om er in mn blog wat over te lullen. Waarschijnlijk zijn jullie het niet eens met het interessantie-peil (is dat een woord? Nee natuurlijk niet. Geen domme vragen stellen he), maar dat maakt niet uit.

Ja, ik vind dus dat het koningshuis moet worden afgeschaft. Wat doet het koningshuis? Niks, ze kosten veel geld, ze hebben een koning(in) die ons staatshoofd is. Dat wil zeggen dat ze zwaait, handtekeningetjes zet, snoepreisjes naar het buitenland krijgt waar ze nog meer zwaait, twee keer per jaar een verhaaltje voorleest, en elke week met onze geliefde minister-president babbelt onder het genot van een kopje thee. De functie van Beatrix in een notendop (a nutshell? what am I doing in a nutshell? hmm.. hoe ging dat ookalweer =P.. en waar is het van.. help!).

En dan is het zelfs ook nog zo, dat zo iemand, die geboren werd uit de buik van iemand met koninklijk bloed, ook nog enige vorm van informele politieke macht heeft. Ze benoemt de (in)formateurs en kan zo haar kleur aan de kabinetsformatie geven. Ja, ik geef het toe, nu quote ik mijn maatschappijleerleraar. En ze heeft de kans om flink op Balkenende in te praten. Nou is dit nou niet de macht waar je op hoopt als je een land wil besturen, (het tweede deel kan een voorbijganger die Balkenende tegenkomt ook) maar toch, het is meer macht dan een gewone burger, om de simpele reden dat ze Van Oranje-Nassau heet.

Goed, Beatrix staat representatief voor ons landje, met een bos tulpen in haar hand en een molen op de achtergrond. Of haar geliefde zoon zoenend met Maxima, oke, dat kan ook. Er zijn genoeg mensen die liever hebben dat zíj representatief staat voor Nederland dan Balkenende. Dus die mensen willen de schijn ophouden? Ze hebben liever dat iemand die er eigenlijk niks mee te maken het symbool van Nederland is dan de minister-president, aan wiens verkiezing ze misschien wel zelf hebben meegewerkt! Want ja, de mensen die het hardst roepen dat Balkenende weg moet, hebben zelf op hem gestemd (dat geldt uiteraard niet voor al die mensen). Als je een domme minster-president kiest, kom daar dan ook voor uit als land, zeg ik. En pronk niet met een vrouw met prachtige hoedjes die het volk door middel van belasting heeft betaald.

Want já, de hoedjes van Beatrix, de slofjes van Amalia, de Nederlands-cursus van Maxima en de sjerp van Willem-Alexander, die hebben wíj (nouja ik niet want ik betaal geen belasting) betaald. Wat is het toch oneerlijk in de wereld. Maar misschien hebben alle leden van de koninklijke familie het ook wel niet zo fijn. Het is zeer oneerlijk, ook zij worden benadeeld, dat ontken ik niet. De eerste de beste columnist mag uiteraard, waarom niet, zijn mening spuien over alles wat hij kwijt wil, en dit overal publiceren. Iedereen mag dit. Maar zodra een Oranje-Nassauer dat doet.. oeehh.. dan staat meteen het hele parlement plus de NOS, Volkskrant, enz enz. op de stoep. De ministers zijn verantwoordelijk voor wat de koningin doet, zegt. Ammehoela.

Ik geloof dat mijn punt wel duidelijk is. Het koningshuis moet weg, dit is géén Balkenende-ophelderings-betoog, integendeel.. wat denk je wel niet van me! Maar toch, om het koningshuis maar eens flink dwars te zitten, geen plaatje van Beatrix, nee, een plaatje van Balkenende. Moehaha.



P.S. Ik heb ruzie met gratisbe.be, dus helaas nog géén venneblog.be...

5 Comments:

  • yeh, je hebt wel gelijk. Ik heb wel 'ns een debat gehouden met Nederlands waarbij ik de Republiek moest verdedigen en al mijn argumenten heb je wel zo ongeveer genoemd, en de tegenpartij kwam alleen met: maar het is traditie. En ze wonnen.

    Spijtig genoeg is ongeveer 5% van Nederlands republikeins, de rest SMULT als Maxima weer een lelijk mokkel van een kind krijgt. Het koningshuis heeft de steun van alle domme mensen in Nederland.

    By Blogger jesper, at 12/12/05 22:01  

  • jeeeej fenna, je bent weer terug! hahaha die maatschappijleerstelling: we laten de koningin alleen nog maar ceremonieel 'werk' doen. hahaha das zo dom.. dan doet ze helemaal niks meer.. dan betaal je onwijs veel geld alleen maar.. om haar naar ons te laten zwaaien... ik ben het wel met je eens fenna.

    By Anonymous Anoniem, at 12/12/05 22:13  

  • Nouuu ven je hebt ons tuk!

    By Anonymous Anoniem, at 12/12/05 22:20  

  • oee een heftig betoog:p maargoed het zou wel raar zijn als we geen koninging hadden:P niet dat het een argument is..maar..gewoon...maargoed.

    By Anonymous Anoniem, at 13/12/05 16:07  

  • grappigheid.

    By Anonymous Anoniem, at 28/5/06 09:45  

Een reactie posten

<< Home