.

zondag, december 18, 2005

Vrede op aard

Soms heb je echt zo'n verschrikkelijk lamlendig gevoel, dat je echt nergens zin in hebt. Geen zin om te lezen, geen zin om te bloggen, geen zin om viool te spelen, geen zin in po economie (wat opzich niet zo heel erg gek is), geen zin om te gaan slapen, nouja, nergens zin in dus. En dan hang je maar n beetje achter de computer.. En dat terwijl er helemaal geen reden voor lamlendigheid is.. Ik heb dit weekend juist extreem veel geslapen, Promenadeconcert was leuk en gezellig, het is bijna vakantie..

Ja, dat is het 'm denkik, ik ben zó ontzettend aan vakantie toe, dat wil je niet weten. Alhoewel deze week ook best leuk wordt.. niet zoveel te doen op school, donderdag uit eten met 5V (soort gala.. nja gewoon gezellig etentje), vrijdag kerstontbijt met 1D en kerstliedjes zingen met koor =P.

Goed, vandaag dus. Om 12 uur moest ik al in Den Haag op de Vrije school zijn, voor de generale repetitie voor het promenadeconcert. En ja, dat is vroeg ja! (heerlijk, overdrijven). Ik ging langs Jesper, die overigens vandaag jarig is. Nu allemaal in koor: 'Gefeliciteerd Jesper!'. Goed, stukje taart gegeten, op naar de vrije school. Het concert was nog aardig goed, beter dan wat ik er van verwacht had. Naar wat ik er van gehoord heb vond men het wel leuk geloofik.

Hmm nu ben ik met PO economie bezig. Erg leuk, over de New Deal. Jaja. Wat iedereen overigens moet weten is dat Burcu haar site cornersoul.tk nieuw leven in heeft geblazen.

Ik bedenk me opeens dat ik beloofd had, naar aanleiding van plien en em's comment, om ehm mijn hoofd te breken over het nut van de kerstman. Ja. Eerst dan maar even een plaatje he, om ons die goede oude man voor de geest te halen.



De kerstman. De Amerikaanse versie van Sinterklaas. Wat was er eigenlijk eerst? Ik denk Sinterklaas.. maar ik heb geen zin om het op te zoeken. Amerikanen zijn meestal toch maar na-apers dus laten we het er maar op houden dat Santa Claus van Sinterklaas is afgeleid en niet andersom.

Het enige waar ik ben de kerstman aan denk is een klein, dik ventje dat met een belletje rinkelt en 'ho, ho, ho' roept. Verder komt het beeld van sokken bij de open haard (in plaats van schoenen.. hmm stomme Amerikanen) bovendrijven. En als laatst van die leuke Amerikaanse kerstfilms.

Eigenlijk is kerst echt een samenraapsel van dingen.. Het begon natuurlijk allemaal met de geboorte van kindeke Jezus.. Zijn verjaardag werd door iedereen gevierd. Nouja, door Christenen dan. Toen kwam daar ineens de kerstboom bij. Welke debiel heet dat nou weer bedacht. Tegelijk met de kerstman werd het feest ook wat algemener, tegenwoordig zijn er nauwelijks meer mensen die het níet meer vieren. De link tussen kindeke Jezus en de kerstboom ontgaat me geheel. Daar ben ik vast niet de enige in. Ohja, en dan wordt de kerststal ook nog eens ónder de kerstboom gezet.

En als laatste werd de kerstman er ook nog eens bij bedacht. Een kerstboom met daaronder een kerststal dus, en in de buurt een sok met cadeautjes erin. Een kalkoen op tafel, kaarsjes overal, stille nacht op de achtergrond. Kerstkaarten -dat is ook zoiets.. waarom stuur je opeens alle kennissen die je al jaren niet meer gesproken hebt een kaart? Om een vrolijk kerstfeest te wensen. Ik zou er maar blij om worden..- Tenslotte houdt iedereen zich natuurlijk braaf aan de kerstgedachte 'vrede op aard'.

Wat is het toch een mooi feest.

edit: oohh siem! we hebben morgen dat 'niet-vergeten-ding!' =P

4 Comments:

  • WRAAH ECONOMIE PO! THE NEW DEAL! Niet eens zo'n erg onderwerp, maar het is gewoon een vaag PO dat nergens op slaat waar we om een of andere duistere reden veel punten hebben gescoord tijdens onze vorige Fases :/ Wtf..

    Trouwens he, de kerstman is bekend geworden door Coca Cola! Traliela.. Santa Claus is coming to town lalala (8)

    By Anonymous Anoniem, at 18/12/05 22:10  

  • Ignorance is bliss.. bereid je voor op mijn verhaal over kerst.

    De christenen waren aan het begin van de jaartelling tot een jaar of 300 na christus (toen had je de eerste romeinse keizer die christen was (Constantijn)) een redelijk kleine sekte. Om het christendom succesvol uit te breiden hebben de christenen toen ze eenmaal een beetje houvast kregen bedacht dat het handig is om, als een soort truc om heidense culturen ook bij je geloof te betrekken, christelijke feesten op dezelfde datum te laten vallen als heidense feesten. Het feest met de boom en het versieren daarvan is al véél ouder, en toen hebben de christenen op een gegeven moment bedacht dat christus toen geboren is, zodat ze konden volhouden dat dát eigenlijk was wat de heidenen vierden. Dus vóór zeg 300,400,500 na christus vierde niemand kerst met het idee dat christus dan geboren werd ofzo.

    En de stinkerds hebben nog succes gehad ook, want bij kerst denk je nu toch aan Jezus enzo (maar er zijn nog heidense elementen over = de boom). De kerstman is volgens mij later dan sinterklaas en nog helemaal niet oud - sinterklaas zal ook wel niet echt heel oud zijn, alhoewel het een heilige is uit de 7e eeuw ofzo als ik me niet al te extreem vergis. Sint Nicolaas is de kindervriend omdat hij in stukken gesneden kinderen die in een pot met pekelzout gedumpt waren weer tot leven heeft gewekt. Jaja.

    Kerst vind ik niet zo geweldig en de kerstman kan echt de pot op. Sinterklaas roeleert.

    By Blogger jesper, at 18/12/05 23:06  

  • ja.. ik vind t altijd wel gezellig enzo, kerst. niet dat wij er zoveel aan doen, maar gewoon, al die lichtjes overal en kerstkransjes enzo en cadeautjes zijn natuurlijk nooit verkeerd. idd is het wel raar eigenlijk dat iedereen dan ineens kerstkaarten gaat sturen om je een vrolijke kerst te wensen. het is natuurlijk heel leuk om te krijgen.. maar dan zou je dat ook kunnen doen bij pasen of bij het begin van de zomervakantie ofzo. ik vond t promenade concert leuk:) haha er waren een aantal heeele grappige dingen:P

    ik ben ook toe aan kerstvakantie. heel erg.

    haha word verification = habsgtu ;)

    By Anonymous Anoniem, at 19/12/05 16:31  

  • Ik vind de kaartjes juist het minst rare..juist hartstikke leuk. (nouja..overdrijven is ook een kunst..afijn):
    Men moet toch op een of andere manier oude kennissen laten weten dat ze aan ze denken...vind het gewoon wel sociaal enzo:)

    By Anonymous Anoniem, at 19/12/05 18:39  

Een reactie posten

<< Home