.

donderdag, april 27, 2006

Story of Berlin

Nou, na een Berlijnreis van 5 dagen kan ik jullie natuurlijk niet langer in spanning laten zitten =). Na een hele dag geslapen te hebben kan ik mijn plicht als blogger natuurlijk niet verzaken. Of hoe zeg je dat. Mijn plicht ver.. nouja. Hier komt-ie dan; het berlijn-verslag!

Vrijdag

We hebben bijna de hele dag in de bus gezeten. Was gezellig, busreizen zijn altijd gezellig, en het vele vreten was natuurlijk ook van de partij. 's Avonds kwamen we bij ons gastgezin aan. Ik zat met Plien, Maaike en Miriam in een gastgezin. Dit gezin bestond uit een moeder, een vader, een zoon van 19 en een dochter van 15. Heel leuk gastgezin, vond ik. De zoon kwam pas zondag, want hij was naar een of andere computermeeting, zondag kwam ook een rastagast uit zwitserland, die voor een jaar bij dat gezin logeert. Ik vond de mensen heel aardig, maar daar waren de meningen wel een beetje over verdeeld. En nu komt het, we sliepen in een bungalow =D. Gewoon een huisje voor ons alleen, inclusief badkamer en keukentje (en twee kamers). Echt super, we konden in principe doen wat we wilden, zonder eindtijd ed, hoewel we daar niet echt veel gebruik van hebben gemaakt, 5 uur slaap per nacht is toch wel het minimum =P. Maargoed, ik dwaal af. Vrijdagavond hebben we niet zoveel gedaan, eerst een beetje met het gastgezin gekletst, een beetje door het dorp gewandeld en daarna nog een beetje in de bungalow gehangen.

Zaterdag

Onmenselijk vroeg opstaan, zoals elke dag. 5 over 7 om precies te zijn. We werden door de bus opgehaald en hebben de hele dag door Berlijn gelopen. Het was een stuk minder erg dan ik verwacht had, wel heel veel lopen enzo, maar ook wel veel pauzes tussendoor, en het was gewoon heel gezellig. Alleen Paul Goossen wist van geen stoppen. We hebben heel veel gezien, de Reichstag, Brandenburger Tor, Checkpoint Charlie, Holocaust gedenkplaats.. nog veel meer. Maar dat boeit jullie niet =P. 's Avonds weer avondeten met het gastgezin, en daarna gingen we naar de disco in Teltow. We werden door ons gastgezin echt aangespoord om vanalles te doen, echt gaaf. De gastvader bracht ons en haalde ons. We verwachtten eigenlijk een soort kinderdisco, iets als het huis van oranje ofzo. Maar het was echt heel gaaf! T leek een beetje op Loco, t was heel gezellig, alleen waren we er een beetje onmenselijk vroeg =P. Plien en ik hebben nog met twee Duitse gasten gepraat (Alex und Andre) en we hebben t telefoonnummer van die Andre =P. Dat was zaterdag.

Zondag

Zondag begon de moeheid al een klein beetje toe te slaan, we gingen eerst met de bus naar concentratiekamp Sachsenhausen. Dat was echt interessant, je kon in de barakken kijken waar dan heel veel mensen in hele kleine ruimtes leefden, en er waren tentoonstellingen ingericht waar je nog meer over de vreselijke dingen kon lezen. Erg interessant. Overigens was het zaterdag en zondag niet heel erg mooi weer, het was een beetje bewolkt met af en toe buien. Zondag middag gingen we fietsen door Berlijn. Bijna niemand doet dat, er zijn wel een paar fietspaden, maar er fietst bijna niemand. Maar wij als Nederlanders kunnen natuurlijk niet zonder onze fietsjes, dus gingen we fietsen. Maargoed, het was wel leuk, gezellig, enzo. Waarom zeg ik telkens dat het gezellig is.. de hele reis was gezellig.. NATUURLIJK! Dus bij deze: alles was gezellig =D. Na de fietstocht gingen we beachvolleyballen, best grappig, midden in Berlijn was allemaal zand neergepleurd, en waren allemaal beachvolleybalveldjes. Tijdje gebeachvolleybalt, en gekke mensen gezien zoals de man met het staartje (midden op zijn hoofd) en de man die zijn benen geschoren had (maar die heb ik zelf niet gezien). Daarna weer terug naar 'huis'. 's Avonds gingen we naar de enige uitgaansgelegenheid in Kleinmachnow: het Eiscafé! Daar hebben we een hele tijd gezeten, het was erg grappig en er waren twee hele leuke obers.. De een heette ollie en de ander Michaël.. Hij leek op een 17-jarige jongen die eruitzag alsof ie 15 was, maar hij bleek 23 te zijn. (snappen jullie het nog?).
Overigens zijn op zondag Johannes (de zoon) en Alex (de rastagast die zijn haar afgeknipt had) thuisgekomen. Zij zijn echt grappig =).

Maandag

's Ochtends in de bus een rondtocht, waar ik eigenlijk niet zoveel van gevolgd heb. 5 uur slaap is niet veel. Daarna gingen we naar een museum, the story of Berlin (op een bepaalde manier uitspreken) (vandaar de titel). Was wel vet museum, niet echt saai en we zijn er maar heel even geweest. We hebben ook een atoombunker bezocht. 's Middags hadden we vrij, en mochten we shoppen of aan ons PO werken. Wij hebben deze tijd wat anders ingevuld. Toen we over de Ku'damm liepen kwam er een gast van MTV naar ons toe. Hij had nog publiek nodig voor de live tv-show van die middag. Er zou een band geïnterviewd worden. Wij een hele tijd twijfelen, en uiteindelijk zijn Maaike, Plien, Miriam en ik gegaan =P. Supergrappig, we schrokken ons dood want wij verwachtten dat we gewoon in het publiek zouden zitten en af en toe klappen enzo, maar er waren zegmaar banken waar mensen op zaten (een stuk of twintig) achter waar de band geïnterviewd werd. Je kwam dus de hele tijd in beeld, en er werd zelfs aan Plien gevraagd of ze gelukkig was =P. Maandagavond was alweer de laatste 'echte' avond, en die hebben we doorgebracht op een parkeerplaats. Johannes ging ook mee, hij is echt een toffe peer. Ongeveer de hele Berlijngroep was daar, en er zijn ook diepgaande gesprekken gevoerd. Zéér grappig. Ik ga geen details vertellen. Behalve dat het dus zéér grappig was.

Dinsdag

Dinsdag waren we pas echt dood. Het was wel supermooi weer. We zijn naar Potsdam geweest, met paleis Sans Sousi. Was wel oke, beetje door t park gewandeld. Ook die middag hadden we vrij, nu moesten we toch echt aan ons PO werken. Plien en ik zijn naar het huis van Bertolt Brecht geweest, alleen was het helaas gesloten, we zijn dus alleen in het trappenhuis geweest. Maar dat was ook zéér interessant. Ook zijn we naar Brecht's graf geweest en naar het theater am Schiffbauerdam. Daarna hebben we een beetje op grasveldjes gelegen en de enorme accesoire-afdeling van de H&M geplunderd. 's Avonds nog een boottochtje en toen was het alweer voorbij. Nouja afgezien van de bustoch dan. Slapen was daar vrij moeilijk, we kwamen om half 8 op school aan en vandaag heb ik de hele dag geslapen.

En nu ben ik toch wel érg benieuwd naar alle Parijs-verhalen want daar heb ik nog bijna niks over gehoord. Welteruste!

11 Comments:

  • haha je verslag wordt per dag wel minder uitgebreid zeg:P maandag was echt de tofste dag. vooral maandagavond. zal ik naar het gastgezin mailen?

    By Anonymous Anoniem, at 27/4/06 16:18  

  • zeker, tijdens die rondleiding door de atoombunker had ik beetje chans met de rondleidster omdat ik zo ontzettend geinteresseerd was. Veel herkenbare dingen van mijn reis vorig jaar. Leuk dat jullie dan gewoon beslist hebben om mee te werken met die vragen van MTV. KuDamm is sowieso gaaf. KaDeWe trouwens ook.

    By Anonymous Anoniem, at 28/4/06 19:00  

  • dat was niet echt een logisch opgebouwde comment, maar wat er staat klopt wel.

    By Anonymous Anoniem, at 28/4/06 19:01  

  • Dat betwijfel ik.

    By Blogger jesper, at 28/4/06 19:31  

  • hihi =)

    mijn fotos staan op mijn msn space:

    http://spaces.msn.com/vennnebos

    By Blogger Fenna, at 28/4/06 21:46  

  • Mijn gastgezinpapa had ook zijn benen geschoren :')
    Maar hij rent wiel geloof ik.

    In ieder geval: het klinkt gaaf :D

    By Anonymous Anoniem, at 29/4/06 13:11  

  • het was ook gaaf!
    Als ik dit zo hoor wil ik echt dat we het nog voor ons hadden... zelfs de 10 urige busreis was leuk. (glaube es oder nicht)

    By Anonymous Anoniem, at 29/4/06 23:34  

  • ahhh *zucht*...ik kan me onze Berlijn-reis nog zo goed herinneren, en nou zijn m'n ex-mentorkinders al geweest!

    Leuke site btw:)

    By Anonymous Anoniem, at 30/4/06 19:55  

  • heej nelleke! wat gaaf =P

    vertel es, hoe kom je op deze site terecht? :D
    en hoe gaat t verder met je?

    By Blogger Fenna, at 30/4/06 23:37  

  • hai! ik heb jou nog in mn msnlijst staan, en je verwijst wel eens naar je site in je msnnaam:)

    met mij is alles goed, mis alleen de dalton soms nog wel een beetje hoor (als ik bijvoorbeeld over berlijn lees:p)!

    met jou ook? zo te lezen wel:D

    By Anonymous Anoniem, at 2/5/06 12:42  

  • oh oke vandaar =D

    jup, met mij gaat t ook goed =)

    By Blogger Fenna, at 2/5/06 15:31  

Een reactie posten

<< Home